Příspěvek mapuje dílčí výstupy z rozsáhlého výzkumu Klima očima žáků, učitelů a rodičů, který probíhal v rámci doktorandského studia v letech 2014/2015. Během ročního pobytu ve dvou třídách různých devátých ročníků ZŠ byl výzkumník svědkem určité formy šikany, která by se dala definovat jako ostrakizace (Olweus 1996).
Příspěvek přináší informace, jakým způsobem s daným fenoménem zacházely jednotlivé školy. Právě rozdílné zacházení škol s ostrakismem vede k hypotézám, jaké toto má vliv na atmosféru ve třídě.
Forma a míra ostrakismu byla v daných třídách takřka totožná, ale zdá se, že právě rozdílné zaujetí postoje školy k ostrakismu a následné ne/řešení situace vedlo k značně rozdílné atmosféře ve třídě.Výzkum je realizován v rámci doktorského studia. Projekt je podpořen grantem GAUK: Grantový projekt č. 17215: Klima ve třídě očima žáků, učitelů a rodičů.