Východiska: Pro zdravý životní styl jsou důležité sociální kontakty, ať už mezi vrstevníky nebo s mladší generací, dále také celoživotní vzdělávání. V České republice hrají v tomto směru významnou roli univerzity třetího věku (U3V).
Jsou organizovány na univerzitách a jejich fakultách a každý akademický rok zaznamenávají příliv posluchačů. Mohou je navštěvovat občané od 50. roku věku.
Nabízejí kvalitní naplnění volného času, podporují psychickou a fyzickou svěžest, aktivizaci, zpřístupňují vhodnou formou nové vědomosti a dovednosti. V akademickém roce 2015-2016 U3V navštěvovalo přes 50 tisíc seniorů.
Náš výzkum se zaměřuje na analýzu poskytovaného vzdělávání seniorů na vysokých školách v České republice. Cíle a metodika: Zjistit: cíle vzdělávání seniorů, současný stav vzdělávacích programů, Financování univerzit třetího věku.
Byla použita metoda dotazníku, který byl rozeslán všem univerzitám a jejich fakultám v České republice. Oslovili jsme 42 subjektů - vysokých škol v České republice, odpovědělo nám 34 subjektů, tj. 81 %.
Dotazník měl 11 otázek (4 otázky dichotomické, 3 otázky trichotomické, 2 otázky výčtové, 2 otázky otevřené). Výsledky: Výsledky výzkumu prezentují využívání informačních technologií, resp.
SMART technologií v ČR a detailně na Ostravské univerzitě v Ostravě, Přírodovědecká fakulta, opatření vedoucí k inkluzívnímu vzdělávacímu prostředí založená na zkušenostech v dané instituci, zapojení mládeže do vzdělávání seniorů - mezigenerační dialog a aktivní role seniorů (jako organizátorů, lektorů, atd.) ve vzdělávání seniorů. Závěr: Vzdělávání seniorů, které je součástí celoživotního učení, je důležité pro zdravý životní styl, pro psychickou rovnováhu seniorů, získávají zde rovněž informace o péči o člověka, což přispívá také k jejich sebepéči.