V teoretické kapitole kolektivní monografie byly představeny výsledky rešeršní studie, jak se píše v jiných zemích a jak je tam na spojité/nespojité psaní nazíráno. Zkoumané téma bylo zasazeno do reality vzdělávacího systému České republiky a představeny byly hlavní záměry výzkumné studie.
Došlo k rozlišení různých vzorů písma, zmíněn byl jejich historický kontex a údaje o využívání různých vzorů písma v některých evropských zemích a v Kanadě. Dále bylo upozorněno na obory, které se sledováním písemného projevu jedinců zabývají.
Nechyběl zevrubný popis samotného vzoru písma Comenia Script - okolnosti a důvody jeho vzniku, jeho ověřování pro užití ve školské praxi i zájem škol a rodičů o tento typ písma. Písařské a pisatelské dovednosti patří mezi základní školní dovednosti, které si žáci osvojují v průběhu vzdělávání, postupně se stávají dalším prostředkem pro vzdělávání.
Proto nebyla opomenuta ani otázka diagnostiky písemného projevu žáků. Pracovníci školských poradenských zařízení provádí hodnocení písemného projevu.
Diagnóza specifických poruch psaní je jednou z četných diagnóz diagnostického okruhu specifických poruch učení a může se týkat i žáků píšících vzorem Comenia Script. Proto by se i tito pracovníci měli věnovat novému vzoru písma a znát jeho vývoj i kritické momenty v něm.