Kapitola podrobně představuje metodologii realizované výzkumné studie. V úvodu je představen plán designu výzkumu - jeho cílů, průběhu řešení, metod užitých pro zpracování získaných dat.
Výzkum byl designován jako průřezová studie, která dovolila popsat proměny písemného projevu v průběhu jednoho školního roku. Získané písemné projevy žáků byly posuzovány z hlediska kvality písařských a pisatelských dovedností.
Diagnostické zkoušky byly zadávány na začátku a konci školního roku (první fáze byla realizována na přelomu října a listopadu 2015, druhá fáze sběru dat v květnu 2016). Výzkumný vzorek čítal 624 žáků základních škol z celé České republiky.
Získaná data byla zpracována za použití kvantitativní i kvalitativní metodologie, díky čemuž mohl vzniknout ucelený obraz podoby písemného projevu dnešních žáků. Statistická analýza posuzovala získaná data třemi faktory: pohlaví, ročník a vzor písma.
Z hlediska pohlaví písaře se ukázalo, že dívky dosahují významně vyšších skórů v oblasti písařských i pisatelských dovednostech a to napříč ročníky i vzory písma. Na vizuální kvalitu písemného projevu měl vliv také sledovaný ročník.
Vyšší ročník znamenal také větší zkušenost s dovedností psaní a vyšší vizuální kvalitu písma. Poslední sledovanou proměnnou byl vzor písma (tedy vázané písmo nebo Comenia Script).
Statisticky průkazné rozdíly byly zaznamenány pouze v prvním sběru dat - vyšších skórů dosáhli žáci píšící ve vzoru Comenia Script. Ve druhé fázi významné rozdíly potvrzeny nebyly.
Získaná data byla popsána také prostřednictvím položkové analýzy, díky které byly zachyceny proměny písařských a pisatelských dovedností napříč ročníky. Kvalitativní analýza ukázala rozdílnou dynamiku osvojování vázaného a nevázaného vzoru písma.
Výsledky studie byly diskutovány v kontextu tuzemských i mezinárodních výzkumných sond a s užitím poznatků z poradenské praxe.