Kapitolu zahajuje stať o obecných problémech výchovy a vzdělávání plynoucí z jejich institucionalizace. Na to navazuje rozbor problémů socializace ze sociálně psychologického hlediska; pozornost je věnována i kritickým teoriím, které gradují kritiku školské podoby socializace v moderní společnosti.
Následující subkapitola je věnována problémům sociální percepce a jejím kognitivním aspektům, upozorňuje na problémy vnímání druhých osob a vytváření stereotypů. V subkapitole o postojích je probírána neobyčejně závažná problematika způsobů reakcí jedince na osoby, události a situace, probrány jsou aspekty i funkce postojů v lidském životě, pozornost j věnována i změnám postojů, ot ázkám kognitivní disonance a předsudkům.
Následně se čtenář seznámí s náhledy na problematiku komunikace, konfliktů a agrese, které se výrazně promítají do školského provozu. Předposlední část je věnována otázkám prosociálního chování, které se označuje též výrazem altruismus.
A celý oddíl uzavírá stručná úvaha o otázkách spirituality ve školském prostředí a v lidském životě, podtrhuje nutnost duchovní dimenzi začlenit do výchovného působení.