Charles Explorer logo
🇬🇧

Europeana aneb Roky končící osmičkou

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Koláž dějinných událostí Evropy 20. století Patrika Ouředníka nazvaná Europeana (2001), prokládaná záměrnými mystifikacemi, fiktivními skutečnostmi, filozoficky laděnými úvahami a pokusy interpretovat evropský příběh posledního století, se stala inspirací pro aktualizovanou jednoaktovou skeč. V duchu havlovských inscenací jsme využili jako půdorys pro svou dramatizaci vědeckou diskusi, odehrávající se ve fiktivním televizním studiu TV Hrdlořezy v rámci show Hedviky Houžvičkové.

Otázky po smyslu dějinných událostí 20. století tak získaly kvazivědeckou hodnotu, jejíž aktuálnost podtrhuje vývoj samotné televizní debaty. Jednotliví aktéři inscenace zastupují vybrané vědecké obory a současně také reprezentují několik evropských národů, vesměs velkých hráčů evropských dějin.

V diskusi, která osciluje mezi pseudoodbornou polemikou a neformálním klábosením, se účinkující věnují zlomovým datům 20. století, zakončeným osmičkou. Obsazení: francouzská historička (Maria Vovčuk), britská genderová aktivistka (Yuliya Sakuta), německá filozofka (Olga Privezentseva), ruský sociolog/socioložka (Alexander Braumann/Maja Machulak), italský sexuolog (Kyamran Bagirov).

Moderátorka pořadu (Aleksandra Koziolek/Anastasia Mitul) jednak téměř nevystupuje, nekoná a vlastně diskuzi ani nemoderuje, jednak - při svých občasných zásazích do besedy - se ukazuje jako prosťounce jednoduchá osobnost. Nekoná, protože vprostřed diskutujících velmocí konat jednoduše nemůže, a nemůže, protože její kapacity jsou omezené.

Na otázku, kdo tedy vede diskuzi o klíčových momentech evropských dějin, kdo by měl naznačovat směr myšlení, kladení otázek a hledání možných odpovědí, tak lze jen ironicky odpovědět, že nikdo takový není. Postava moderátorky tak symbolizuje absenci moudrého hlasu, absenci nezpochybnitelných hodnot, jejichž perspektivou by snad bylo možné se tázat - a také snad i nacházet jisté odpovědi.

Groteskní závěr inscenace, kdy se jednotliví aktéři utkají ve verbálním a nakonec i fyzickém zápasu, odhaluje nesourodost vědeckých disciplín, jejich odlišná tázání a hodnotová kritéria, nesourodost národní a kulturní - a v podstatě také osobní nesnášenlivost. Byla-li studentskou inscenací Ouředníkova textu naznačena otázka, jak vypadaly evropské dějiny dvacátého století, pak její závěr podal jejich tragikomický obraz.

I přes skutečnost, že dramatizace studentů Ústavu bohemistických studií se pohybuje především v rovině absurdně groteskní, nelze nevidět závažnost otázek, jež se zpod smíchu a mezi řádky vyjevují.