Rodinné vztahy i edukační působení rodičů nabývají nejrůznějších podob: vedle rodin úplných existuje řada různých forem rodinného soužití. Jednou z možností, jak porozumět působen í otce a matky na rozvoj dítěte, je sledovat rodičovské styly výchovy, které jsou charakterizované dimenzí emočního vztahu a dimenzí výchovného řízení.
V souladu s výsledky našich výzkumů od 90.let minulého století dosud, lze dimenzi emočního vztahu chápat jako stabilizující proměnnou edukačních interakcí v rodině na rozdíl od dimenze výchovného vedení, která má dynamičtější charakter - jak ve vývoji jednotlivého dítěte (nápadné a vývojově srozumitelné mohou být změny v čase), tak obecně ve vývoji rodinných vztahů u nás (změny ve prospěch volnosti od 90.let 20.století do současnosti). Na základě těchto zjištění jsme sledovali i další aspekty vývoje dětí a dospívajících, z nichž několik vybraných příspěvek přinese a uvede do souvislostí se měnícími se styly výchovy rodičů dospívajících dětí.