Cílem výzkumu bylo zjistit, jak učitelé 1. stupně ZŠ adaptují učebnicové texty a úlohy. Tento cíl (výzkumná otázka) byl následně rozdělen na specifické výzkumné otázky: 1.
Jaké adaptují učitelé učebnicové texty a úlohy?, 2. S jakým záměrem učitelé adaptují učebnicové texty a úlohy?, 3.
Jak o potřebě adaptovat učebnicové texty a úlohy učitelé uvažují. Učitelé 1. stupně ZŠ mají ve svých třídách žáky rozličných schopností a dovedností, různého rodinného zázemí.
Učí většinou více než 6 vyučovacích předmětů. Zdá se tedy zřejmé, že jim, zvláště v začátku jejich profesní kariéry, mohou pomáhat a pomáhají při plánování obsahu výuky učebnice.
Výzkumy Peacocka a Gatese (2000) a Grossmana a Thompsona (2008) poukázaly na to, že učitelé považují komerčně vydané učebnicové materiály většinou za hodné přepracování. Zdá se tedy, že učitelé, zvláště začínající, učebnice potřebují, zároveň se však poněkud stydí za to, že je používají a mají výčitky, pokud nedostojí požadavku je adaptovat na základě potřeb jednotlivých žáků v jejich třídě a potřeb třídy jako skupiny (Krčmářová, Stará 2014).
Metodologie v ČJ: Ve výzkumu jsme použili on-line učitelský dotazník, kde učitelé vyjadřovali na pětistupňové škále souhlas s výroky zabývajícími se mírou adaptace učebnicových textů a důvody pro tuto adaptaci. Dotazníkové šetření bylo doplněno rozhovory s vybranými učiteli, které nám umožnily některé odpovědi získané v dotazníkovém šetření zpřesnit.
Závěry v ČJ: Vztah učitelů k učebnicím je ambivalentní. Na jednu stranu výběr učiva a způsob jeho zprostředkování do značné míry ovlivňují učebnice, na druhou stranu se mnozí učitelé domnívají, že učebnice nevyhovují potřebám třídy jako skupiny, jednotlivým žákům či že "správná výuka" je výuka bez učebnice.
Mnoho učitelů cítí potřebu adaptovat učebnice pro potřeby jednotlivých skupin žáků (např. žáky se SPU), spíše ojediněle cítí učitelé i potřebu individualizovat učebnicové texty a úkoly pro jednotlivé žáky. Ukazuje se, že začínající učitelé více adaptují učebnicové texty a úlohy z důvodu vyhovět potřebám žáků s odlišným mateřským jazykem, zkušenější učitelé z důvodu vyjít vstříc žákům se specifickými poruchami učení.
Ohledně spokojenosti s četností a úrovní vlastní adaptace učebnicových textů a úkolů jsou mezi učiteli značné rozdíly.