Nedostatek rozsahu pohybové aktivity ve způsobu života se projevuje i u vysokoškolských studentů. Důsledkem je nízká úroveň tělesn é zdatnosti, nárůst počtu jedinců s nadváhou až obezitou a ohrožení civilizačními nemocemi.
Jako podnět pro vhodnou změnu životního stylu, zejména studentek, v době studia na vysoké škole, je vytvořena nabídka vzdělávacího kurzu Instruktor aerobiku, gymnastický program cvičení s hudbou naplňující potřeby a očekávání této specifické skupiny populace, umožňující kompenzaci velké psychické studijní zátěže. Další motivací je příležitost získat akreditovanou kvalifikaci instruktora aerobiku využitelnou po ukončení studia.
Cílem příspěvku je vymezit nejvýznamnější východiska, která ovlivňují tvorbu obsahu vzdělávacího programu. Zaměřujeme se na problém kondiční přípravy, oblast propojení pohybu s hudbou a specifika pohybových aktivit dívek a žen.
Oproti komerční sféře má realizace programu aerobik na vysokých školách jiný charakter, soustředí se více na vzdělávání, na pochopení významu pohybu pro kultivaci člověka, na získání vztahu k pohybu a osvojené dovednosti, která se velkou mírou podílí na motivaci k trvalé celoživotní pohybové aktivitě. Spojení povinné a volitelné výuky s programem kurzu umožňuje systematické dlouhodobé působení na studentky, sdílení a společné prožívání pohybové činnosti ve skupině cvičenek se stejnými zájmy, prohlubuje poznání sebe sama prostřednictvím pohybu, zvyšuje sebevědomí, podporuje psychickou odolnost a naplňuje potřebu sociálních kontaktů.
Akreditovaný vzdělávací kurz "Instruktor aerobiku" realizovaný na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy je jedinečným příspěvkem pro rozšíření možností celoživotního vzdělávání v tělesné výchově. Absolventi kurzu mohou v budoucnosti rozšířit své profesní působení, vybraná pohybová aktivita realizovaná na vysoké škole se může stát jejich celoživotním zájmem a pohybovou seberealizací.