Charles Explorer logo
🇨🇿

Hegemonní "New Right" nebo pluralita režimů vědění? Přenos pluralistického kritického přístupu do českého vzdělávacího prostředí

Publikace na Fakulta sociálních věd |
2018

Abstrakt

Abstrakt: V tomto příspěvku se zaměřuji na využití konceptu divergentních režimů vědění, tak jak ho rozvinuli Assen et al. v opozici ke konceptu hegemonní "New right" (Apple). Aasen a jeho spolupracovníci se snažili převést koncept americké pravicové hegemonie do skandinávského vzdělávacího prostředí, ale nakonec ho odmítli a prokázali, že je třeba uvažovat o vzdělávacím diskurzu jako pluralizovaném poli, kde soupeří několik divergentních "režimů vědění" (knowledge regimes).

Jejich teoretické závěry lze smysluplně využít i při zkoumání českého vzdělávacího diskurzu, protože nabízejí do značné míry flexibilní rámec, který je možné naplňovat lokálně charakteristickým obsahem. Nebylo by pak nutné a-priori hledat jeden hegemonní diskurz (neoliberální) a nepřekvapivě ho nacházet.

Koncept režimů vědění tak umožňuje objevovat a sledovat různé diskurzní konstelace a střety, které vedou ke kontradikcím na různých úrovních. Na kvalitativní textové analýze debaty o potřebnosti revize kurikulární reformy v České republice bude ukázáno nejen na tenze mezi různými režimy vědění, ale také na problémy, které tyto tenze způsobují: na kontradikci mezi určitou definicí kompetentního aktéra a jeho možností jednat (kompetentní učitel jako nástroj změny, ale ne jako expert).