Kniha přináší výsledky výzkumu dosažené v rámci projektu GAČR Kritická místa matematiky základní školy. Jedním z jeho cílů bylo shromáždit a analyzovat žákovské postupy při řešení úloh z tzv. kritických oblastí v matematice základní školy.
Jde o oblasti, v nichž žáci často a opakovaně selhávají, jinak řečeno, které nezvládnou na takové úrovni, aby se jejich matematická gramotnost produktivně rozvíjela a aby mohla být tvořivě užívána v každodenním životě. Jako metodu výzkumu kniha volí klinické rozhovory, které jsou s žáky vedeny v průběhu jejich řešení pečlivě připravených úloh z výše uvedených témat, případně bezprostředně po něm.
Výsledky hlubokých kvalitativních analýz jsou široce diskutovány v kontextu souvisejících výzkumů a je poukázáno na možné souvislosti mezi obtížemi žáků v určitých oblastech matematiky a didaktickými přístupy, které učitelé při jejich výuce využívají (či nevyužívají). Kniha je výsledkem velmi úzké spolupráce odborníků v didaktice matematiky a psychologii.
Není nám známo, že by v českých podmínkách byly k dispozici srovnatelné výzkumné studie dané problematiky, a to přinejmenším co do šíře a hloubky zpracované problematiky. I tam, kde náš výzkum potvrzuje některá zjištění uváděná v zahraničních výzkumných studiích, je přínosný, protože verifikuje validitu zkoumaných jevů v podmínkách české školy.
Tím spíše je přínos patrný tam, kde se naše nálezy se zahraničními výzkumy rozcházejí. Kromě toho se v našem výzkumu zkoumají psychodidaktické fenomény v širším záběru a kontextu, než je obvyklé.