Předkládaná pilotní studie se zabývá srovnáním úrovně porozumění obrázkovému příběhu u předškolních dětí ve skupině věkově homogenní a heterogenní. V první části vymezuje problematiku porozumění příběhu v souvislosti s vývojem myšlení a řeči.
Na základě poznatků o způsobech podpory rozvoje porozumění u dětí nastiňuje otázku vlivu skupiny vrstevníků na míru porozumění. Cílem pilotní studie bylo zjistit, jak se tato úroveň liší ve třídě věkově homogenní a heterogenní, př ípadně v čem.
Studie porovnávala výsledky dětí ve věku 4-5 let v jedné mateřské škole krajského města, v nichž učitelé používali stejné metody rozvoje porozumění, přičemž tyto děti docházely do mateřské školy prvním rokem, byly srovnatelného socio-ekonomického zázemí, část dětí docházela do třídy s heterogenním složením, část do třídy homogenní. Byl použit test porozumění obrázku, kdy byla sledována dovednost samostatného vyprávění, vnímání dějové posloupnosti, kauzality vztahů, slovní zásoba a směr čtení obrázku.
Zároveň byl zjišťován přístup rodiny ke čtenářství, čtenářské chování dítěte, vzdělání rodičů, přítomnost sourozenců v rodině, a to pomocí dotazníkového šetření. Výsledky neprokázaly přímou souvislost složení třídy na úroveň rozvoje porozumění, nicméně ukázaly, že děti ze třídy heterogenní dosahovaly výrazně lepších výsledků v oblasti slovní zásoby, dovednosti vyprávět a pochopení hlavní myšlenky, zatímco dovednost číst z obrázku, vnímání kauzality a směr čtení byly na podobné úrovni.
Z dotazníkového šetření nicméně vyplynulo, že čtenářské chování rodin, vzdělání rodičů a pořadí narození dítěte v rodině jsou u obou skupin takřka shodné, tudíž rozdíl ve výsledku dětí není možné přičíst přístupu rodiny k rozvoji čtenářství. Ačkoli byl výzkum realizován na malém vzorku populace a jeho výsledky není možné generalizovat, nabízí podněty k dalšímu výzkumu zaměřenému na hlubší zkoumání vlivu složení třídy na vzdělávací výsledky dětí, stejně jako na práci učitelů a jejich přístup k rozvoji porozumění textu.
Zdá se, že faktor přítomnosti pozitivních vzorů čtenářství v rámci třídy může napomáhat rozvoji dětského myšlení a slovní zásoby