V rámci pilotního ověřování autorského výzkumného nástroje zaměřeného na měření environmentální gramotnost žáků ISCED 2 byl zjišťován také vliv vybraných proměnných. Cílovou skupinu tvořili žáci 6. až 9. tříd ZŠ.
Do šetření byly zařazeny různé základní školy a víceleté gymnázium, celkový počet respondentů činil 467. Reliabilita všech škál nástroje dosahovala přijatelných hodnot v rozpětí 0,7 - 0,8.
Spearmanovy korelace prokázaly signifikantní vztah zejména mezi postoji, senzitivitou a jednáním. V případě pohlaví byl zaznamenán významný vliv u postojů, senzitivity a jednání, vyšších hodnot dosahovaly vždy dívky.
Ročník se projevil jako signifikantní u každé dílčí oblasti environmentální gramotnosti, přičemž s postoji, senzitivitou a jednáním koreluje negativně, na rozdíl od znalostí, které s vyšším ročníkem narůstají. Na postoje, senzitivitu a jednání byl statisticky významný vliv prokázán také u testovaných volnočasových aktivit, zvláště u pobytu v přírodě.
Volnočasové aktivity v kombinaci s ročníkem lze považovat za zásadní determinanty environmentální gramotnosti.