Příspěvek podává přehled o základních metodách výuky počátečního čtení na základních školách v Anglii, která se v mezinárodním testování zaměřeném na čtenářskou gramotnost tradičně umisťuje na předních místech výsledkových tabulek. Tyto výsledky nejspíše souvisí se skutečností, že tamní vláda ustanovila zlepšování výuky čtenářské gramotnosti (tedy i počáteční čtenářské gramotnosti) národní prioritou.
Cílem výuky počátečního čtení je jak schopnost dekódovat jednotlivá slova, tak porozumět jejich významu - metody výuky počátečního čtení na základních školách v Anglii jsou tedy zaměřeny na dekódován í slov i na porozumění čtenému textu. V příspěvku je prezentována provázanost schopnosti dekódovat jednotlivá slova a porozumění jejich významu (The simple view of reading, The searchlight model of reading) a dále jsou zde popsány jednotlivé metody výuky počátečního čtení používané na základních školách v Anglii (např.
Guided reading, Independent reading, Modelled reading, Shared reading) s důrazem na metodu hláskování (Phonics).