Článek se zabývá problematikou nadaného žáka z hlediska možností jeho rozvíjení v hodinách mateřského jazyka na počátku školní docházky a na prvním stupni základní školy. V současnosti se již opouští při definici nadání od souhrnného výsledku jednotného IQ testu, neboť se děti ve svých intelektových profilech liší.
V článku se zaměřuji na nadání v oblasti jazyka. Je představena stručná charakteristika jazykového vývoje nadaných dětí, ale i nástin osobnostní charakteristiky, která se může u nadaných dětí vyskytnout. Článek upozorňuje na některé problémy, kterým mohou nadané děti čelit v hodinách mateřského jazyka, např. výskyt poruch učení, především dyslexie a dysgrafie, což komplikuje rozpoznání nadání.
Pro učitele je mnohdy nečitelný i intelektový profil žáka s nerovnoměrně rozloženým nadáním. V článku jsou navrženy některé postupy, které by mohli učitelé uplatňovat při rozpoznávání a rozvíjení jazykového nadání v hodinách mateřského jazyka.