Charles Explorer logo
🇨🇿

K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků

Publikace na Pedagogická fakulta |
2019

Abstrakt

Druhé rozšířené vydání této monografie představuje teorii přírodovědného vzdělávání předškolních dětí a žáků prvního stupně. Tato teorie byla vytvořena za pomoci zakotvené teorie, tedy kvalitativní výzkumné metody (Strauss, Corbin, 1998).

Teoretické zakotvení vychází z vybraných pedagogických a vývojových teorií, z teorií inteligence a environmentální výchovy, věnuje se také problematice verbální i neverbální komunikace o přírodě a vztahu dětí a žáků k přírodě. V práci jsou shrnuty původní výzkumy, které se zabývají vztahem dětí a žáků k přírodě (představy dětí o přírodě, strom, který mám rád, biofilie a biofobie, počet zážitků v přírodě), fenoménem odcizování dětí přírodě (syndrom padajících dětí, proměny dětí v posledních letech) a tím, zda jejich učitelky/učitelé reflektují vývojová specifika.

Kvalitativní badatelský přístup je doplněn několika kvantitativními výzkumnými sondami. Autorka upozorňuje na existenci přírodovědného nadání a potřebu jeho včasné diagnostiky a rané podpory.

Na základě teoretických i výzkumných poznatků byly vytyčeny cíle a didaktické zásady (principy) přírodovědného vzdělávání předškolních dětí a žáků prvního stupně závěr. Dále jsou stručně představeny didaktické prostředky, osvědčené i inovativní metody, vytyčeny didaktické přístupy přírodovědného vzdělávání transformované pro tuto věkovou skupinu.