Abstrakt: V současné dob ě je stále více diskutován stav našeho zdravotnictví, na jedné straně je považováno za nejvyspělejší systém na světě, na druhé straně je českému zdravotnictví často vytýkáno, že je více uplatňován medicínský pohled a psychosociální aspekty jsou opomíjeny. Sociální kompetence jsou u lékaře očekávány, ale stále se nevěnuje dostatek pozornosti jejich definování, rozvíjení a vytváření podmínek pro jejich uplatňování.
Je třeba uskutečnit proměnu kurikula sociálně psychologické přípravy lékařů v pregraduální i postgraduální úrovni. Výzkum je zacílen na gynekologickou a porodnickou specializaci, kde je potřeba sociálně psychologického přístupu vnímána jako jedna z nejdůležitějších.
Cílem příspěvku je definovat pojem sociální kompetence a na základě empirického šetření vytvořit kompetenční model sociálních kompetencí jako podklad pro vzdělávání lékařů na základě kompetencí v pregraduální a postgraduální úrovni. Tento model je komparován s modely zahraničními.
Empirické šetření bylo realizováno v pražské porodnici. Hlavními metodami jsou 3 ohniskové skupiny (rozdělení lékařů dle praxe) s 6 lékaři a 9 hloubkových rozhovorů s rodičkami (3 skupiny rodiček podle zkušeností se zdravotnickou péčí: spontánní porod, plánovaný porod císařským řezem, dlouhodobá hospitalizace delší jak 4 týdny).
Získaná data byla zpracována metodou kódování a vytváření trsů. Výstupem studie je model sociálních kompetencí lékaře-porodníka, který je akceptovatelný pro lékaře a odpovídá potřebám a očekáváním rodiček.
Tento model bude podkladem kurikula sociálně psychologické přípravy lékařů v pregraduální i postgraduální úrovni. Lékaři vytvořili model, který obsahuje Odbornost, Profesionalitu, Péči o pacienta, Komunikaci, Učení sebe a druhých, Selfmanagement a Stresmanagement, Týmovou práci a spolupráci.
Rodičky vyzdvihují schopnost komunikovat a lékařův lidský přístup.