Vztah jazyka a komunikace je pro didaktiku mateřského jazyka ústřední téma. Jak monografie ukazuje, není stěžejní jen pro didaktiku češtiny, ale také pro didaktiku češtině jazyků nejbližších, polštiny a slovenštiny, ale - jak jedna z kapitol knihy ukazuje - pro řadu dalších jazyků po celém světě.
Otázka zmíněného vztahu představuje z hlediska kvality výuky mateřštiny, utváření vyučovacího a učebního prostředí, a tedy naplňování cílů výuky mateřského jazyka klíčový balík problémů. Nejen v české škole, ale i jinde ve světě se ukazuje, že didaktické řešení vztahu jazyka a komunikace není vůbec jednoduché.
Spojením odborníků na didaktiku mateřštiny z České republiky, ze Slovenska a z Polska - tří zemí jazykově, historicky, kulturně i sociálně blízkých - monografie dává možnost kontrastivního a skutečně komplexního pohledu na daný problém. Jako základní východisko z potíží, s nimiž se výuka nejen češtiny, slovenštiny a polštiny, ale i jiných mateřských jazyků potýká, autoři předkládají systémový komunikačně-funkční přístup, jehož souhrnná elaborace tvoří fundament celé knihy.