Příspěvek prezentuje výsledky ze série 12 případových studií základních škol, které byly zaměřeny na profesní spokojenost. Případové studie využívaly kombinaci metod sběru dat: dotazníkové šetření mezi vyučujícími, rozhovor s vedením školy, rozhovory s vybranými vyučujícími, analýzu školních dokumentů a pozorování školního dění.
Společným tématem v souvislosti s profesní spokojeností byla kvalita vztahů mezi vyučujícími, která je ovlivňována postojem a přístupem ředitelů. Kolegiální vztahy se také ukázaly klíčovou hodnotou v ředitelské vizi.
V návaznosti na to vedení školy využívá různé praktiky pro podporu profesních a/nebo osobních vztahů ve sboru. Na základě případových studií jsme identifikovali tři základní typy ředitelských vizí, které se lišily rolí, jakou vedení přikládá kolegiálním vztahům.
Typy vizí byly označeny "srdcaři", "manažeři" a "přežívači".