Abstrakt. Vývoj smyčcového kvarteta je složitý a dlouhodobý úkol.
Pedagog hraje v tomto procesu významnou roli, která může být velmi náročná vzhledem k tomu, že čtyři různé osobnosti a úrovně hudebního porozumění a schopností musí být utvářeny do jednotného celku. Článek se zabývá touto problematikou a rozdíly mezi pedagogem, který se věnuje sólové instrumentální hře, a pedagogem zaměřeným na smyčcové kvarteto. Práce s takovým souborem zahrnuje různé aspekty, které se vzájemně prolínají v celém procesu vývoje: nejefektivnější způsob cvičení, otázky automatizace, rozvoj schopnosti naslouchat, intonační cvičení a vymezování cílů.
V neposlední řadě se článek zabývá otázkou úspěšné přípravy jednotlivých členů na zkoušení tělesa jako celku a stanovuje základní rozdíl mezi přístupem k přípravě u sólového repertoáru a jeho přípravou pro vícehlasé kvartetní složení.