Východiskem při hledání vhodného podnětu a motivace k ovlivnění zájmu o pohybovou aktivitu seniorů se stala hudba a její působení na člověka. V současnosti je hudba běžnou součástí života společnosti.
Je nejen prvkem dotvářejícím celkovou atmosféru různého prostředí, ale vhodným iniciátorem, dostatečným emocionálním a estetickým podnětem k pohybu. Přijatelnou pohybovou aktivitou pro starší dospělé a seniory se tak mohou stát různé druhy gymnastických cvičení a tance záměrně spojené s hudbou. Účelem sdělení je vymezit benefity, které přináší jak hudba, tak pohyb, k obohacení života jednotlivců i skupin populace.
Předpokládáme, že zvládnutí uvědomělého řízeného gymnastického pohybu, podpořeného vnímáním hudby, vede k intenzivnějšímu pociťování pohybů vlastního těla a přináší pocity uspokojení. Hudba je schopna vyvolávat pohybovou odpověď, navodit v jedinci určitý řád, usměrňovat průběh pohybu a podporovat pohybový projev.
Cvičení spojené s hudbou přispívá k tělesnému i duševnímu zdraví. Za určitých podmínek může dojít k propojení muzikoterapie a pohybové terapie.
Specificky zaměřené poznatky, založené na dlouhodobé opakované zkušenosti cvičení se skupinami starších cvičenců, vychází ze skutečnosti, že individuálně optimální míra osvojení si určité dovednosti, podpořené hudbou, je přiměřeným předpokladem pro udržení zájmu o danou pohybovou aktivitu. Cílené propojení struktury hudby a struktury pohybu usnadňuje osvojování dovednosti, posiluje pohybovou paměť, podněcuje pohybovou tvořivost a pohybovou improvizaci, umožňuje pohybovou seberealizaci.
Využití náčiní při cvičení rozšiřuje působení pohybu spojeného s hudbou o správnou rytmizaci pohybu a pozitivně ovlivňuje nácvik manipulačních dovedností. Speciálním programem cvičení s hudbou je společná pohybová skladba přinášející cvičencům navíc pocity společného sdílení pohybu, sounáležitosti a spolupráce.
Na prožívání vlastního pohybu navazuje prožívání dovednosti samé, radost ze zvládnutí pohybového úkolu vede ke změně motivace k pohybu. Příspěvek vznikl v rámci řešení projektu PROGRES Q19 řešeného na UK FTVS.