Příspěvek je zacílen na reflexi spolupráce mezi vysokoškolským učitelem a třídním učitelem ve třídě 1. stupn ě ZŠ při nácviku pedagogické charakteristiky žáka zadané studentům učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Tato oblast profese je ve studii sycena nácvikem cíleného vnímání žáka při pedagogické praxi.
Otázka, která má být v tomto kontextu prozkoumána, míří do zvažování, do jaké míry má být student veden ke strukturovanému pozorování žáka a do jaké míry k volnému "naciťování" žáka ve smyslu jeho celistvého vnímání. Součástí je šetření zkušeností učitelů z běžné ZŠ a Montessori školy.
Závěr obhajuje poznatek, že je třeba poskytnout studentovi rámcovou strukturu, zaměřit jeho pozornost na typové situace a na projevy žáka při učení. Výsledkem je nonverbální i verbální záznam žákových projevů.