Biologická evoluce poskytuje přírodním vědám jednotící rámec díky svému integračnímu charakteru. Z perspektivy didaktiky biologie má tematika evoluce zásadní roli, jelikož se přímo dotýká soudobého paradigmatu přírodovědného vzdělávání - multidisciplinarity.
Příspěvek shrnuje hlavní výsledky disertační práce zabývající se komparací výuky evoluce na českých a britských školách. Dílčími částmi výzkumu jsou obsahová analýza definic evolučních pojmů v českých a britských učebnicích přírodopisu/biologie, smíšený výzkum zaměřený na interpretaci evolučních témat českými a britskými učiteli a analýza vědomostí českých a britských žáků realizovaná prostřednictvím dotazníkového šetření.
Výsledky ukázaly diferenciaci v rozsahu interpretace základních evolučních témat. Na sledovaných britských školách jsou více aplikována témata související s mechanismem evoluce, tzn. genetika a adaptace, kdežto na českých školách jsou podrobněji interpretována témata související s vývojem člověka a popisnými principy evoluce. Čeští učitelé také vnímají osobní rezervy ve znalostech evoluční biologie.
Odpovědi českých a britských žáků ukazují rozdílné vnímání v obtížnosti evolučních témat. Odlišnosti jsou prokázány i v pojetí žáků o výhodných vlastnostech organismů z hlediska evoluce.
Restrukturalizace obsahu výuky a informovanost učitelů o konkrétní aplikaci nových poznatků by mohla snížit obtížnost výuky evolučních témat. RIV Klíčová slova