V následujícím textu argumentuji ve prospěch těchto čtyř tezí -
1) názvy kanonických evangelií jsou historicky přesné, a proto
2) autorem čtvrtého evangelia je Jan,
3) tento Jan je totožný s milovaným učedníkem,
4) jenž je touž osobou jako Jan Starší a jenž je znám z Janových listů a z Papia. Apoštolské autorství textu (a tedy že autorem nebyl apoštol Jan) můžeme vyloučit z několika důvodů. Evangelista titulem "milovaný učedník" legitimizuje pravost evangelia, a kdyby byl apoštolem, takovýto krok by nebyl nutný. Kdyby byl autor skutečně apoštolem, nespoléhal by na anonymní svědectví. Ačkoliv odmítání apoštolského autorství je v současném bádání běžné, ztotožnění milovaného učedníka, autora čtvrtého evangelia a Jana Staršího běžné není. Jelikož pracuji s tezí, že název evangelia je věrohodný, tvrdím, že "hledaným" Janem je Jan Starší, kterého známe z fragmentů Papia a který se zároveň ve Druhém a Třetím listu Janově podepisuje jako "starší".