Příspěvek si klade za cíl odkrýt systém aktérů, kteří utvářejí prostředí českého dokumentárního filmu a jeho proměnu za posledních cca deset let. Jedná se o hlavní instituce jako jsou televize, Státní fond kinematografie, festivaly a instituce zaměřené na vzdělávání filmových profesionálů.
Ekologická perspektiva umožňuje nahlédnout na jednotlivé aspekty i na celkový systém. Z této perspektivy vyplývají různé paralely s životem, vztahy a udržitelností v přírodě, jež se stávají nástrojem analýzy vzájemných vztahů v mediálním světě.
Studie ekosystému institucí dokumentárního filmu se opírá o výzkum prostředí skrze individuální aktéry, kteří jsou aktivní součástí systému, pohybují se v síti vzájemných vztahů spolupráce a využití, poskytují přímý vhled do prostředí a mohou určit jeho dílčí specifika i postihnout proměny (jedná se o režiséry, producenty, zástupce televizí či vzdělávacích platforem).