Hlavním cílem materiálu je seznámit čtenáře s různými heuristickými (nealgoritmickými) strategiemi řešení hlavně slovních úloh. Pozornost je zaměřena na důležitost a role situací, které podporují matematickou tvořivost žáků (nalézání vlastních řešitelských postupů v nestandardních situacích), a na možnosti, které má učitel pro to, aby změnil přístup žáků k řešení úloh od řešení pomocí algoritmu, který jim byl předložen, směrem k vlastnímu tvořivému hledání vhodných, i když někdy "neškolských" řešitelských strategií.
Zdůrazněna je důležitost a priori analýzy úlohy podle teorie didaktických situací v matematice. Výklad a ukázky analýz a priori několika úloh jsou doplněny informaci ze zařazení úloh do vyučování a ukázkami žákovských prací.
I když uvedená ukázka proběhla v jedné vyučovací hodině, je možné ji realizovat i v několika částech v různých vyučovacích hodinách.