Chemické reakce patří mezi klíčová i kritická místa výuky chemie na základní škole. Náročnost tohoto tématu souvisí s jeho komplexností, která zahrnuje velký počet různých druhů reakcí i jejich nejednotnou klasifikaci.
V rámci řešení projektu OP VVV "Didaktika: Člověk a příroda A" zaměřeného na počáteční kurikulum přírodních věd byla navržena inovace výuky tématu chemických reakcí v podobě realizace experimentálních cyklů. Analýzou jejich průběhu včetně klasifikace dílčích chemických reakcí podle vybraných kritérií si žáci osvojují poznatky z této problematiky.
Jako nejvhodnější pro žákovské experimentální provedení se ukázaly cykly vápníku, které mají spojení s každodenním životem a nepředstavují taková bezpečností rizika jako např. cykly mědi. V příspěvku přinášíme konkrétní podobu laboratorního cvičení zahrnující cyklus vápníku.
Původní návrh byl nejprve okomentován učiteli z praxe a následně ověřen akčním výzkumem v různých krajích v České republice. Učitelé p řijali laboratorní cvičení příznivě, ale doporučují např. první krok, tj. tepelný rozklad uhličitanu vápenatého, provádět vyučujícím.
Na základě připomínek jednotlivých vyučujících byly navrženy alternativy úprav modulu.