Učebnice je široce rozšířenou didaktickou pomůckou, jejímž úkolem je plnit ve výuce řadu funkcí. Nejedná se tak pouze o text předkládající vzdělávací obsah, ale také prostředek strukturace učiva, aktivizace a motivace žáků, řízení učení a další.
Tyto funkce jsou zajišťovány skrze jednotlivé strukturní prvky v učebnicích. Vliv jednotlivých prvků na kvalitu výuky je ovlivněn nejen kvalitou těchto prvků, ale také jejich využíváním ve výuce.
Tento příspěvek je zaměřen na představení výsledků o způsobu a četnosti využívání jednotlivých prvků v učebnicích chemie pro základní školy z pohledu učitelů. Zjišťováno bylo rovněž, za jak významné učitelé tyto prvky považují pro kvalitu výuky chemie.
Data byla získána pomocí validizovaného a pilotovaného dotazníku v elektronické podobě. Ten vyplnilo 387 učitelů chemie z 370 základních škol.
Z 15 hodnocených strukturních prvků používají učitelé nejčastěji výkladový text zpřehledněný, fotografie a naukové ilustrace. Tyto prvky jsou nejvíce učiteli využívány k realizaci výuky.
Oproti tomu výkladový text prostý je nejvíce učiteli využíván k přípravě výuky. Nejméně často využívají náměty pro mimoškolní činnost, explicitní vyjádření cílů pro žáky a odkazy na jiné zdroje informací.