V příspěvku se pokusím poukázat na souvislosti mezi tím, jak o dramatickém textu uvažovali Roman Ingarden a Jiří Veltruský. Ingardenovy úvahy o dramatickém textu fungují především jako doplněk k jeho rozboru výstavby literárního díla.
Nejprve tedy představím jeho pojetí literárního díla a upozorním zde na klíčový pojem "místo nedourčenosti (die Unbestimmtheitstelle). V této souvislosti poukáži na poněkud pasivní roli tohoto pojmu v jeho teoretickém systému a představím možnosti jeho rozvinutí.
V druhém kroku ukáži, jak Ingarden rozumí textu dramatickému (i s jeho pojetím scénických poznámek) a jeho proměnám v rámci inscenované divadelní hry. Třet ím krokem bude představení Veltruského úvah o dramatickém textu.
V rámci tohoto kroku se pokusím ukázat, že některá témata či problematická místa Ingardenova pojetí dramatického textu jsou zajímavým způsobem rozvinuta právě v teorii Jiřího Veltruského.