První oddíl knihy se zabývá prezentací Čapkova díla v učebních textech pro střední školy v období 1918-2018 ve vztahu k literárněvědné recepci a proměňujícímu se kurikulárnímu kontextu. Zvláštní pozornost je věnována Čapkovým románům (předevš ím Krakatitu, tzv. noetické trilogii a Válce s Mloky), autorským komentářům a dramatu R.
U. R., problematice výkladu nebo metodickému aparátu k čítankovým ukázkám.
V druhém oddílu jsou vymezena východiska interpretace, vyjasněna vlastní pozice v kontextu současných paradigmat literárního vzdělávání a formulována koncepce formativních účinků narativní fikce na mysl a život čtenáře. Poté jsou navrženy možné přístupy a metody, které by se vyvarovaly úskalí a chyb zjištěných v empirickém šetření prvního oddílu a rozšířily potenciální možnosti práce s Čapkovými texty v duchu "první osoby".
Knihu uzavírají doporučení pro pedagogickou praxi a návrh inovativní podoby učebního textu.