Globální klimatické změny představují významné a aktuální téma, se kterým by měla být veřejnost a především mladá generace dostatečně seznámena. V současně platných učebnicích biologie i v RVP pro gymnázia je této problematice ale věnována poměrně malá pozornost.
Poznatky přitom není nutné žákům předávat pouze v podobě holých faktů, které by museli memorovat. Naopak je žádoucí, aby žáci sami aktivně získávali informace o dané problematice, kriticky nad nimi přemýšleli a porozuměli jim.
Proto cílem tohoto příspěvku je v návaznosti na článek Voda a stres rostlin uveřejněný v čísle 2019/4 tohoto časopisu zpracovat dané téma v didaktické rovině formou devatenácti aktivizujících učebních úloh určených především pro ž áky vyššího gymnázia. Žáci k jejich správnému vyřešení musí vyvodit informace z úvodních textů, grafů, tabulek nebo obrázků a zároveň nad nimi kriticky přemýšlet a do jisté míry uplatnit i dříve získané poznatky a zkušenosti. Takto osvojené poznatky pak mohou přesvědčivěji uplatňovat nejen přímo ve škole, ale i mimo ni.
K úlohám je připojeno autorské řešení. Navržené úlohy byly vybrány ze souboru 30 úloh zpracovaných k danému tématu, které byly orientačně vyzkoušeny při pedagogických praxích na gymnáziu.