Příspěvek popisuje, analyzuje a porovnává rozdílné způsoby řešení pedagogických situací. Na druhém stupni české základní školy je možno se setkat s odlišnými přístupy učitele k žákům.
Zatímco na některých školách převládá mocenský přístup,na jiných přistupují pedagogové k žákům s respektem a úctou. Práce se zabývá detailním popisem obdobných pedagogických situací, jež jsou na různých řešeny rozdílným způsobem - mocensky, či partnersky - diametrálně odlišnými prostředky a s rozdílným efektem; je zde kladena otáka, jak řeší obdobné pedagogické situace pedagogové v běžné škole a ve škole referenční a v jakých situacích se chování pedagogů v těchto typech škol nejvíce odlišuje.
Výzkum se zabývá identifikací rozdílných způsobů komunikace ve stejných či obdobných pedagogických situacích v různých školách. Hlavním úkolem je detailní popis těchto pedagogických situací, jež jsou na různých školách řešeny rozdílným způsobem.
Ptáme se, jak řeší obdobné pedagogické situace pedagogové v běžných školách a ve školách uplatňujících partnerský přístup, a v jakých situacích se chování pedagogů na obou typech škol nejvíce odlišuje.