Český vzdělávací systém umožňuje rozřazovat žáky do škol a tříd na základě jejich schopností a dosažených výsledků. V současnosti je zaznamenán trend narůstajícího počtu základních škol uplatňujících dlouhodobou selekci žáků uvnitř školy.
S rozřazováním žáků do různých typů tříd úzce souvisí i téma přidělování učitelů. Tento text si klade za cíl ověřit, zda vedení tří výběrových škol záměrně přidělují učitele do tříd a jaká kritéria je ovlivňují.
K naplnění tohoto cíle byla určena jako výzkumná strategie deskriptivní případová studie a zakotvené teorie. Metodami sběru dat byly zvoleny analýza přidělování učitelů do tříd v příslušných dokumentech (ŠVP, rozvrhy, výroční zprávy), hloubkové polostrukturované rozhovory s vedením a učiteli škol a analýza výsledků srovnávacích testů žáků uvnitř škol.
Z výsledků je patrné, že se vedení ve své volbě řídí odlišnými kritérii, která odůvodňuje snahou co nejefektivněji vzdělávat žáky výběrové dráhy. Učitelé jsou přidělováni do tříd na základě volby vedení, které vychází z vlastních kritérií kvalitního učitele - do výběrových tříd jsou přidělování "kvalitnější" učitelé, nebo je snahou vedení do své školy přijímat pouze takové učitele, aby si již nemuseli vybírat a mohli přidělovat do tříd učitele "střídavým" nebo "náhodným" způsobem.
V každém z případů ale bylo snahou vedení dostát ve výběrové třídě prohlubujícímu kurikulu s náročnějším obsahem a promyšleným didaktickým metodám. Vybrané školy se tak staly zajímavým příkladem přidělování učitelů do tříd, což ovlivňuje nejen proces výuky, ale i samotné výsledky žáků.