Konativní dimenze environmentální gramotnosti je reprezentována deklarovaným environmentálně odpovědným jednáním. Při testování environmentální gramotnosti slovenských žáků úrovně ISCED 2 bylo také zjišťováno prostřednictvím kvantitativního dotazníku jejich jednání.
Analyzována byla reliabilita odpovídající subškály nástroje (jednání) a síla vztahu proměnných (environmentální profilace školy, pohlaví, ročník a volnočasové aktivity) ke konativní dimenzi. Referenční vzorek tvořili žáci úrovně ISCED 2 ze 13 slovenských škol.
Sběr dat byl realizován na jaře 2019. Zařazeny byly školy s a bez environmentální profilace.
Celkový počet respondentů činil 958, a to 457 dívek a 501 chlapců. K analýze dat byly použity standardní statistické metody, např. dvouvýběrový t-test, ANOVA, Spearmanovy korelace.
Reliabilita dílčí škály nástroje (jednání) činila α = 0,80. U všech proměnných byl identifikován statisticky významný vztah ke konativní dimenzi environmentální gramotnosti.
Environmentální profilace škol se ukázala jako statisticky významný determinant, přičemž vyšší environmentálně odpovědné jednání se projevilo u respondentů ze škol bez environmentálního zaměření. V případě pohlaví dosahovaly vyšších hodnot dívky.
U ročníku, byl vztah ke konativní dimenzi zaznamenán jako nepřímo úměrný. Její hodnoty klesaly s narůstajícím ročníkem.
Z volnočasových aktivit se ukázala signifikantní pozitivní souvislost zejména mezi konativní dimenzí a pobytem v přírodě, naopak negativní vztah se projevil u ICT. Vícenásobné regresní analýzy odhalily, že volnočasové aktivity predikují variabilitu proměnné jednání z 15 % a v kombinaci s pohlavím ze 17 %.
Volnočasové aktivity stejně jako genderový aspekt a ročník lze u žáků úrovně ISCED 2 na Slovensku považovat za významné determinanty konativní dimenze environmentální gramotnosti.