Článek se zabývá literární a výtvarnou výchovou v kontextu pedagogické vědy, vymezuje některé styčné plochy obou uměleckých výchov a hledá v nich vybrané vzájemné souvislosti, použitelné pro edukační účely, a to nejprve z obecného hlediska. K oborovému vymezení problematiky využívá nástrojů příbuzných disciplín - zejména obecné estetické teorie, teorie literatury a uměnovědu. Článek si neklade za cíl na omezeném prostoru vysledovat všechny souvislosti a podat návody do praxe učitelům, vybírá pouze některé otázky a uvádí k nim konkrétní příklady, opat řené ilustrativní přílohou.
Pro historiografickou a sociálně-vědnou souvislost je text opatřen doplňujícími poznámkami pod čarou - podrobněji je zde uveden i současný systém umělecko-pedagogického studia a možnosti konkrétního estetického oboru, i když jen na vybraných příkladech z naší kmenové alma mater.