Cílem tohoto článku je pomocí originálních českých dat získaných v rámci řešení projektu Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům prozkoumat u vybrané skupiny žáků vazby mezi dílčími jazykovými a čtenářskými znalostmi a dovednostmi na jedné straně a dílčími matematickými znalostmi a dovednostmi na druhé straně. Autoři článku zkoumali a porovnávali vztahy mezi čtyřmi oblastmi: slovní matematické úlohy, neslovní matematické úlohy, čtení s porozuměním a jazykové znalosti.
Výsledky ukázaly, že nejsilnější korelace existuje mezi schopností řešit slovní úlohy a schopností číst text s porozuměním. Také souvislost řešení slovních úloh s ovládnutím jazykových jevů je signifikantně vysoká. Čtení s porozuměním a ovládání jazykových jevů obecně spolu souvisejí ve srovnatelné míře, ne-li méně než dovednosti jmenované výše.
Z toho plyne didaktické doporučení, že vyučující matematiky a českého jazyka by měli blíže spolupracovat a matematické slovní úlohy by se měly stát materiálem k jazykovým a čtenářským rozborům. Tím by byly prohlubovány žákovské dovednosti práce s textem směřující k správnému porozumění zadání slovní úlohy.