V rámci příspěvku jsou popsány faktory, které se ve výsledcích proběhlého kvalitativního výzkumu ukázaly jako klíčové pro ovlivnění environmentálního uvědomění žáků. Dále příspěvek poukazuje na výsledky porovnání zúčastněných tradičních a alternativních škol z hlediska jejich přístupu k ochraně životního prostředí a výsledky srovnání environmentálního uvědomění žáků 2. stupně z těchto škol.
Výzkum byl proveden pomocí skupinových rozhovorů, ve kterých se žáci vyjadřovali k jednotlivým předem určeným environmentálním tématům a uváděli příklady vlastního chování a zkušeností v daných oblastech, které poukazují na míru jejich skutečného uvědomění v přístupu k ochraně životního prostředí a možné činitele ovlivňující toto uvědomění. Proběhlý výzkum se stal podnětem k dalšímu plánovanému výzkumu většího rozsahu, který si klade za cíl důkladně prozkoumat faktory ovlivňující environmentální uvědomění žáků a na základě výsledků naplánovat vhodné změny pro zefektivnění environmentálního vzdělávání a změny v přípravě učitelů biologie a přírodopisu ve smyslu těchto poznatků.
Výzkum v oblasti environmentálního vzdělávání může přinést mnoho inovativních metod a postupů do vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje, který by měl v současnosti patřit mezi priority vzdělávání všech věkových skupin.