Papoušci jsou jedni z mála živočišných druhů, u nichž byla potvrzena schopnost vokálního produkčního učení. Jsou také považováni za zvířata se schopností celoživotního učení a velmi komplexní a rozmanitou vokalizací.
Nicméně zatím nevíme, do jaké míry jsou jejich repertoáry individuálně či skupinově specifické nebo univerzální. Našim cílem bylo zjistit, do jak é míry je vokální repertoár papoušků šedých (Psittacus erithacus) sdílený mezi neznámými jedinci, což nám mohlo napovědět také o míře vlivu sociálního učení v jejich vokálním repertoáru.
V naší studii jsme srovnávali vokální repertoáry dvou samic papoušků šedých ze dvou různých laboratoří, konkrétně laboratoře české a francouzské. Tyto samice spolu nikdy nebyly ve vokálním kontaktu, ani neměly možnost slyšet nikoho z druhé skupiny.
Nahrávání vokalizace čtyř jedinců v české laboratoři probíhalo od června do listopadu 2008, ve francouzské (také čtyř jedinců) mezi lety 2003 - 2007. V obou laboratořích byly repertoáry zmapovány užitím vizuálně-akustické analýzy a pro každou kategorii byl určen prototyp.
Sada prototypů u české samice obsahovala 61 kategorií, u francouzské samice 100 kategorií. Porovnání obou sad jsme provedli pomocí vizuálně-akustické analýzy ve dvoustupňovém procesu.
Nejprve sady porovnali dva zkušení nezávislí hodnotitelé, jejich neshody poté posuzovali další dva trénovaní hodnotitelé. Výsledné srovnání repertoárů tak vyšlo z konsensu alespoň tří hodnotitelů.
Zároveň jsme zjišťovaly míru sdílené vokalizace v rámci skupiny v české laboratoři. Výsledky ukázaly, že vokální repertoáry dvou zkoumaných jedinců jsou poměrně značně sdílené.
Více než polovina (51%) menšího repertoáru a více než 1/4 (28%) repertoáru většího byly mezi jedinci sdíleny. V rámci skupiny v české laboratoři dvě samice sdílely v průměru 87% repertoáru a průměrná podobnost repertoárů všech jedinců byla 84%.
Výsledky napovídají, že u tohoto druhu zřejmě hraje sociální učení vokalizace značnou roli, nicméně tato studie jako první identifikovala silnou tendenci pro univerzální vok ální vzorce u druhu s "naučenou" vokalizací.