Charles Explorer logo
🇨🇿

Profesní portfolio a jeho přínos pro učitele

Publikace

Abstrakt

Práce učitele je veřejností často vnímána jako méně cennou a sami učitelé mají tendence se podhodnocovat, přestože podle výzkumu prestiže povolání v české veřejnosti se povolání učitele řadí na čtvrtou (učitelé VŠ) a pátou (učitelé ZŠ) příčku (Tuček, 2019). Příspěvek popisuje portfolio jako možný nástroj k profesnímu i osobnímu růstu a hodnocení kvality práce učitele a zvýšení její prestiže, a to rovněž i ve spojitosti s jeho využitím při stanovování standardu finančního odměňování učitelů.

Právě tvorba a začlenění profesního portfolia do autoevaluace a evaluace učitele i školy je jedním z mezinárodních trendů ve vzdělávání, a hraje tak důležitou roli i při řešení problému prestiže učitelského povolání. Dílčí částí příspěvku je zmapování aktuální situace využívání portfolií učiteli základních škol a jejich povědomí o jeho významu.