Charles Explorer logo
🇨🇿

Možnosti využití overclaiming technique v pedagogickém výzkumu: aplikace pro oblast znalosti jazyků

Publikace

Abstrakt

Overclaiming technique je inovativní metodologický přístup, který byl původně navržen jako alternativní míra sociálně žádoucího odpovídání (social desirable responding, SDR) v dotazníkových šetřeních. Hlavní myšlenkou tohoto přístupu je, že respondenti hodnotí míru své obeznámenosti s řadou slov. Část z těchto slov jsou skutečné (existující) pojmy z určité oblasti (např. matematika, geografie, historie) a další částí (obvykle okolo 20 %) jsou neexistující slova.

Tento přístup postupně našel ve výzkumu i další uplatnění, a to zejména v oblasti identifikace rozdílů v užívání škál mezi různými skupinami respondentů (především při porovnávání respondentů z různých kultur) a následného očišťování dotazníkových dat o tyto rozdíly. Též došlo k postupnému rozšíření aplikací tohoto přístupu do mnoha oblastí, jako například znalostí z matematiky, osobních financí, psychologie, geografie, informačních a komunikačních technologií, či jazyka.

Při aplikaci overclaiming technique hodnotí respondenti na škále svoji obeznámenost s řadou existujících a neexistujících slov. Odpovědi mohou být rozděleny do několika skupin, důležité jsou (a) zásahy (hits) - existující slovo označeno za známé, (b) plané poplachy (false alarms) - neexistující slovo označeno za známé.

V rámci přístupu se pak pracuje zejména se čtyřmi indexy: proporce zásahů (proportion of hits, PH), proporce falešných poplachů (proportion of false alarms, PFA), tzv. index of accuracy (IA=PH-PFA) a tzv. index of exaggeration (IE=(PH+PFA)/2). Dosavadní výzkumy užívající přístup overclaiming technique ukázaly možnost zachycovat některé komponenty SDR a sloužit jako indikátor míry individuální nečestnosti, dále jako alternativní testový formát pro zjišťování znalostí studentů a jako indikátor rozdílů v užívání škál mezi různými skupinami respondentů při hodnocení vlastních znalostí.

V rámci dosavadních výzkumů jazyků byla tato technika zatím aplikována pouze v oblasti mateřského jazyka. Náš výzkum ukazuje možnosti užití přístupu v oblasti cizího jazyka při porovnávání znalostí jazykově zaměřených a nezaměřených studentů.