Výroční konference ČGS - Plzeň 10.9.2020 Téma rozvoje mapových dovedností je v českém i zahraničním výzkumu velmi aktuální. Vzhledem k rozsáhlé diskusi o koncepci a změnách českého vzdělávání lze mapové dovednosti považovat za významné pro budoucí vzdělávání studentů a toto téma je právem v popředí výzkumu českých geografů.
Předkládaný příspěvek prezentuje závěry získané z reálné výuky díky videostudii provedené v hodinách zeměpisu 20 učitelů sekundárního vzdělávání. Získané výsledky jsou konfrontovány s výpověďmi stejného vzorku učitel ů, kteří se zúčastnili strukturovaného rozhovoru na téma osobního pojetí výuky geografie a rozvoje mapových dovedností.
Tyto dva souběžně plynoucí výzkumy přinesly unikátní porovnání výukové reality s teoretickými informacemi získanými pomocí rozhovoru. Ze získaných výsledků lze porovnat tvrzení učitelů při rozhovoru se skutečností zachycenou na kameře během vyučovací hodiny, která měla být cíleně celá zaměřena na rozvoj mapových dovedností a měla by tedy reflektovat tvrzení učitele o prioritách v rozvoji mapových dovedností u žáků.
Z výsledků je patrný výrazný nesoulad mezi zamýšleným kurikulem zjištěným pomocí rozhovorů, a realizovaným kurikulem detekovaným ve videostudií