Charles Explorer logo
🇬🇧

Ve stavu ochromení a útlumu: "normalizace" dvou pražských uměleckohistorických pracovišť

Publication at Faculty of Arts |
2020

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Dějiny umění zapadají do normalizačního příběhu tzv. malých uměnovědných oborů, které od roku 1970 pod nálepkou oborů nerentabilních, po nichž je jen velmi malá společenská poptávka, byly odsouzeny k přežívání na periferii československých humanitních věd. V tomto normalizačním rámu, který na malé uměnovědné obory režim nasazoval, se ukázalo být v případě dějin umění příliš těsno pro větší množství pracovišť - režim usiloval o to redukovat jejich počet.

Specializované pracoviště při Akademii věd - jako byl Ústav pro teorii a dějiny umění -, jež lépe odpovídalo technokratickým nárokům a potřebám vtělených do kolektivních projektů uskutečňovaných v rytmu pětiletek, nemuselo příliš vehementně soupeřit o své místo na slunci se svým podstatně starším, obor zakládajícím, o to ale více znevýhodněným sourozencem, jímž byly univerzitní dějiny umění, jejichž existenční ohrožení vyvrcholilo v polovině 80. let. Příběhy obou těchto institucionálních aktérů v normalizačním takřka dvacetiletí se do určité míry liší, mají ale i mnoho společného.

Obojí dobře ilustrují již samotné vedoucí osobnosti obou pracovišť - Vladimír Fiala a Sáva Šabouk, dosazené režimem v roce 1970. Ve svém příspěvku se pokusím situaci normalizačních dějin umění charakterizovat právě prostřednictvím těchto dvou protagonistů, posametovým oborovým diskurzem dosud jen spíše marginalizovaných a karikovaných.

Nakolik jejich role přinášela diskontinuitu a snižující se kvalitu oboru a nakolik bylo obojí podmíněno dalšími vnějšími faktory, které byly spíše charakteristikou a zároveň nedostatkem systému více než záměrnou likvidací malého uměnovědného oboru?