Příspěvek pojednává o implementaci a fungování vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami ve vzdělávacím systému České republiky a Finka. Cílem příspěvku je popsat a analyzovat proces zavádění a realizaci začleňování žáků se speciálně vzdělávacími potřebami do obou vzdělávacích systémů a následnou komparaci.
Ke zpracování je použita deskripce a analýza právních dokumentů, odborné literatury zabývající se zkoumanou problematikou a článků z odborných časopisů českých i zahraničních. Nedílnou součástí jsou i zkušenosti autorky z pozorování ve finských primárních školách.
Provedením následné komparace zjišťujeme možnosti přenosu finského systému vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami do českého vzdělávacího systému a případné limity tohoto přenosu. Na základě zjištěných výsledků je možné inspirovat se implementací finského vzdělávání žáků se speciálními potřebami a odhalit faktory limitující začleňování žáků se speciálně vzdělávacími potřebami v České republice.