Jedná se o učebnici a metodickou příručku pro výuku programování ve Scratch na 2. stupni základní školy. Obsahuje náměty s pokyny pro práci žáků pro devět různě náročných a tematicky zaměřených projektů, v nichž žáci objevují možnosti prostředí SCRATCH.
Jedná se o samostatné programátorské projekty, nikoliv o běžné školní úlohy či o aktivity pro projektovou výuku. Žáci při jejich řešení navrhují, jak úlohu rozdělit na menší úlohy, zkoumají, jak pokračovat v sestavování programu, svá řešení ověřují, objevují, jak fungují některé bloky Scratch a jejich kombinace, zjišťují, zda jejich řešení je funkční. Výběr a pořadí zařazení projektů do výuky záleží ryze na pedagogickém zvážení učitele.
Některé projekty, tzv. malé projekty (Nákupní seznam, Kulička), jsou relativně jednoduché a časově nenáročné a mohou sloužit jako "rozcvička" pro práci žáků se Scratch nebo jako příprava na projekty, které už jsou časově i programátorsky náročnější (Ostrov pokladů, Bludiště, Variace na Piano Tiles, aj.). Metodická příručka pro učitele a materiály pro žáky vznikly jako výstup projektu OP VVV PRIM.