Tematika forenzní v ědy se v posledních desetiletích těší velké oblibě ze strany široké veřejnosti díky množství televizních seriálů s kriminálními náměty a je neméně přitažlivá také pro žáky středních škol. Praktická cvičení a workshopy zaměřené na forenzní tematiku tak přispívají ke zvyšování povědomí o reálných možnostech a limitech použitých metod.
Nedávné studie naznačují, že badatelsky zaměřená výuka přispívá ke zlepšení vztahu žáků k přírodovědným předmětům. Průzkumy mezi samotnými žáky navíc naznačují, že dávají přednost výuce simulující reálné vědecké postupy, kde je vysoká míra činnosti a odpovědnosti na nich samých.
Proto jsme připravili návrh praktického cvičení, které simuluje forenzní analýzu za použití vzorků rozsivek. Rozsivky jsou jednobuněčné řasy charakteristické tvorbou ornamentovaných křemičitých schránek.
Díky možnosti dlouhodobého zachování těchto schránek, relativně snadné determinaci a rozsáhlému výskytu se využívají k posuzování přírodního prostředí. Analýzy rozsivek se používají nejen ve vědě, například při zkoumání změny klimatu, ale také v praxi: při biomonitoringu nebo při forenzním vyšetřování v případech utonutí.
Porovnání vzorků rozsivek získaných z tělních tkání (plíce, kostní dřeň) utonulého a z původní lokality, kde došlo k utonutí, pomohlo v minulosti objasnit mnoho případů. V článku přinášíme návrh badatelsky orientovaného forenzního cvičení s využitím rozsivek "Rozsivky ve forenzní praxi aneb kde utonul nebožtík?" Bylo realizováno a testováno na střední škole a následně vyhodnoceno.
Zpětná vazba byla získána pomocí anonymního dotazníkového šetření. Žáci i jejich vyučující hodnotili cvičení jako zajímavé a zábavné.