Cíle: Cílem této metaanalýzy bylo zjistit, zda všímavost rozvíjejí i některé terapeutické nebo intervenční programy, které na její rozvíjení nejsou explicitně zaměřené. Metoda: S využitím databáze Scopus jsme vyhledali randomizované kontrolované studie, které sledovaly vliv různých terapeutických nebo intervenčních programů nezaměřených explicitně na rozvíjení všímavosti na úroveň všímavosti.
Vyhledávání jsme omezili na studie, které k měření všímavosti použily Dotazník pěti aspektů všímavosti. Výsledky: Identifikovali jsme 24 studií, které splňovaly naše kritéria pro zařazení.
Z posuzovaných programů měly dva na změnu všímavosti velký vliv (0,8 < d), sedm mělo středně velký vliv (0,5 < d < 0,8), deset mělo malý vliv (0,2 < d < 0,5) a pět nemělo téměř žádný vliv nebo mělo vliv záporný (d < 0,2). Vážený průměr velikostí účinku všech 24 programů na rozvoj všímavosti byl d = 0,41.
Závěr: Všímavost rozvíjejí i mnohé terapeutické nebo intervenční programy, které nejsou explicitně zaměřené na její rozvíjení.