Pojem metalová hudba zastiňuje širokou škálu hudebních žánrů, které se v některých případech vzájemně velice liší do té míry, až u nich přestává být k rozeznání jakékoliv žánrové spojení. Co tedy přesně označujeme pojmem metalová hudba? Dříve byla hudba různých subkultur úzce vázána na teritorium, ve kterém se daná subkultura pohybovala, což obvykle vedlo k jejímu vnímání převážně skrze politickou kategorizaci jednotlivých subžánrů - skins, punks, etc.
To však u současného deteritorializovaného prostředí metalové hudby začíná postrádat smysl a nevede k žádnému bližšímu porozumění tomu, co metal dělá metalem, i.e. nepomáhá nám to porozumět rozlišení mezi jednotlivými subžánry metalu. To, co nám může současné "dělení" žánrů lépe přiblížit, je pro metal charakteristická a signifikantní kvalita anglický nazývaná jako heaviness (tíha).
Když se však pokoušíme definovat podstatu tíhy, narážíme na rozmanité problémy sémiotické nátury, například při snaze porovnat určité úrovně a druhy tíživosti vzájemně mezi sebou. Tento příspěvek předkládá Deleziánský koncept stratifikace, který aplikuje na pojem tíhy, jako možný způsob vnímání a pochopení náležitostí současné metalové hudby.