Východiska: Stejně jako běžná populace, i děti s poruchou autistického spektra (PAS) by m ěly být plavecky gramotné, tedy vybavené takovými dovednostmi, aby dokázaly bezpečně zvládnout vodní prostředí a následně využívat plaveckou lokomoci jako celoživotní pohybovou aktivitu pro udržení svého zdraví. Z hlediska obsahu vychází plavecká výuka dětí s PAS z programů přípravné i základní plavecké výuky.
Vyznačuje se ale značnými zvláštnostmi, které je třeba při sestavování programu brát v úvahu. Cíl: Cílem studie bylo ověření efektivity plavecké výuky pomocí principů vycházejících ze strukturovaného učení u dětí s poruchou autistického spektra.
Metodika: Studie se účastnilo celkem 5 probandů (chlapců) ve věku 6-10 let. Intervenční program trval 10 měsíců (školní rok 2016/2017) a byl rozdělen do dvou bloků (1. a 2. pololetí).
Každý blok (pololetí) obsahoval 18 lekcí s frekvencí 1x týdně. Délka plavecké lekce byla 30 minut.
Diagnostika byla provedena pomocí Štochlovy škály hodnocení plaveckých dovedností. Výsledky: Z hodnocení výsledků škály pomocí Znaménkového testu došlo k celkovému zlepšení všech plaveckých dovedností mezi měřením 1 a 2, 3 a 4, 1 a 4.
V intraindividuálním porovnání došlo u dvou probandů ke zlepšení plaveckých dovedností mezi 1. a 2. měřením. Třetí proband dosáhl největšího zlepšení mezi 3. a 4. měřením, čtvrtý pak mezi 1. a 4.
Poslední proband nedosáhl statisticky významného zlepšení v osvojení plaveckých dovedností. Závěry: Z výsledků studie vyplývá, že strukturované učení bylo vhodně zvolenou metodou v plavecké výuce dětí s PAS.
Díky strukturalizaci si děti osvojily základní plavecké dovednosti a vytvořily si tak základ pro nácvik plaveckých způsobů. Dosažené výsledky považujeme za velice cenné pro další plavecké vzdělávání dět í s PAS.