Zahraniční i české výzkumy ukazují, že období studia a vzdělávání není příliš kompatibilní s rodičovstvím. Přesto se ženám v období studia děti rodí.
Od 90. let 20. století začalo v Česku docházet k expanzi terciárního vzdělání a také k prudkému nárůstu podílu žen studujících na vysokých školách. To v kombinaci s dalšími faktory vedlo k bezprecedentnímu nárůstu průměrného věku, kdy mají ženy své první dítě.
Téma mateřství při studiu zůstává v odborných pracích výrazně opomíjeno, přičemž z demografického pohledu není studováno vůbec. Cílem předkládaného příspěvku je identifikovat skupinu studentek-matek na Univerzitě Karlově a objasnit jejich základní charakteristiky.
Dalším cílem příspěvku je objasnit překážky a klíčové předpoklady pro úspěšnou harmonizaci studia na Univerzitě Karlově s péčí o dítě/děti. Mezi klíčové předpoklady pro úspěšné sladění studia a mateřství patří podpora partnera/manžela a rodiny.
Ze strany univerzity by studentky-matky ocenily možnost celodenního i krátkodobého hlídání dětí, možnost individuální modifikace studia podle jejich potřeb a finanční podporu.