Charles Explorer logo
🇨🇿

Design a uživatelský prožitek (UX) z města

Publikace na Fakulta humanitních studií |
2020

Abstrakt

V příspěvku s praktickými příklady se zaměříme na informační/interakční/technologickou vrstvu měst a s ní související prožitek obyvatele resp. uživatele daného systému. Oproti designérům (expertům), kteří mají formální oprávnění k ovlivnění podoby designu informace a interakce ve městech, nemají obyvatelé obvykle možnost zásahu do těchto struktur.

Dílčí prožitky ovlivňují zkušenost s městem, kterou jako obyvatelé či návštěvníci mají. Může toto mít vliv na to, proč se v některých městech cítíme příjemněji než v jiných? Jakým způsobem vlastně můžeme vnímat komunikaci města skrze znakové systémy a jaké možnosti apropriace se nabízejí zájmovým skupinám uživatelů? Na město nahlédneme v metaforické dichotomii hardware/software, nastíníme designová pravidla a s nimi související prožívání veřejného prostoru čím dál více protkaného technologií.

Cílem je zamyslet se, jak může design a technologie ovlivnit naši percepci a jak vlastně takový vztah postihnout metodologicky.